Lage kosten
Mediation is aanzienlijk goedkoper dan andere vormen van conflictbemiddeling. In een rechtszaak betalen beide partijen hun eigen advocaat. Bij mediation is slechts één mediator betrokken. De kosten hiervan worden door beide partijen op een door hen aan te geven wijze gedeeld.
Vertrouwelijk en Informeel
Mediation is informeel van aard: beide partijen zitten aan tafel en spreken met elkaar. Er hoeven geen ingewikkelde procedures te worden gevolgd. Bovendien heeft mediation een besloten karakter: waar rechtszaken in de openbaarheid plaatsvinden, blijft datgene wat tijdens een mediation wordt besproken onder de betrokkenen. De mediator heeft bovendien een geheimhoudingsplicht. Gevoelige zaken kunnen dus in een sfeer van vertrouwen worden besproken en opgelost.
Snel, effectief en efficiënt
Wanneer u kiest voor mediation, dan is het conflict of geschil gemiddeld genomen in 3 tot 5 sessies van anderhalf tot 2 uur opgelost. Dat is efficiënter dan het aangaan van een juridische procedure. Juridische procedures kunnen erg traag verlopen.
Wederzijdse inspanningsverplichting
Een ander voordeel van mediation is dat alle partijen actief betrokken zijn bij het zoeken naar een oplossing. Er is minder stress, omdat partijen zelf zeggenschap hebben over wat er gebeurt, zonder afhankelijkheid van wat een rechter of arbiter uiteindelijk bepaalt. We besluiten gezamenlijk wat het beste is voor alle partijen.
Blijvende oplossing
Mediation richt zich op het zoeken naar een win-win situatie. Er wordt gekeken naar wat de partijen bindt, zonder van het conflict of geschil verder te laten escaleren. Daarna kijken we welke oplossing voor beide partijen het meeste oplevert. Dit soort uitkomsten hebben, mede doordat partijen zelf de oplossing hebben vormgegeven, een hogere acceptatiegraad en houden veel langer stand dan bijvoorbeeld een door de rechter opgelegde uitspraak.
Geen overbodige procedures
Bijkomend voordeel van Mediation in de sector klachtopvang in de gezondheidszorg is dat daarmee schriftelijke, formele procedures bij Klachtencommissie en “in hoger beroep” bij de externe Geschillencommissie kunnen worden voorkómen.
Dit bespaart veel tijd en energie voor vele betrokkenen: zowel voor de betrokken beroepsbeoefenaar als voor de begeleidende medewerker van de procedure van de Klachtencommissie. Maar ook de betrokken ondersteunende medewerker die het verweerschrift moet schrijven voor de Geschillencommissie (en meegaat met de betrokken beroepsbeoefenaar naar de zitting) ervaart deze tijds- en moeitebesparing.